"Справедливо ли е българските граждани да продължават да плащат за пътища втори и трети клас, а превозвачите да не плащат? Справедливо ли е леките автомобили да плащат два пъти повече от тежкотоварните камиони?"

Такива въпроси зададе днес към превозвачите министърът на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов по време на обществена дискусия за бъдещето на тол системата у нас. Тя продължи над два часа и крайният резултат остава неясен. 

Всъщност големият спор е дали държавата да увеличи обхвата на таксуването, както и цените, които се плащат. Принципната идея зад изграждането на тол системата бе тя да създаде такава организация на движението, че да позволи въвеждането на принципа "който най-много руши - плаща най-много". Това естествено са тежкотоварните камиони. В България обаче, по времето на старото управление, бе направена странна схема, която доведе до следните резултати: през 2021 година приходите от винетки за леките коли са в размер на 271 млн. лв., а тези от тол такси - едва 158 млн. лв. Разбира се, правителството "Борисов" остави нисък обхвата за камионите (малко над 3 км платени пътища) под страха от протести. Това обаче води до невъзможност на системата да се самоизплаща и на практика до нейната сравнителна безполезност. 

Очаквано, днес на идеите на Караджов за реформа се възпротивиха и превозвачи и автобусни компании. Например беше изказано твърдението, че макар камионите и автобусите да плащат по-малко, то леките автомобили представляват процентно много по-голям ползвател на пътища и е нормално, че те рушат също. 

Големият страх на превозвачите е, че увеличаването на цените и обхвата ще доведе до фалити, особено имайки предвид, че те имат и други проблеми в момента - намален пътникопоток и изключително повишение на цените на горивата.

Магдалена Милтенова от сдружението на автобусните превозвачи представи и статистика - преди години лицензираните компании в сектора са били 1475, докато в момента са намалели до 850. От тях работещи пък били едва 550. 

Превозвачите пък дадоха идея, която да замени тази за вдигането на цените. Именно - да се въведе законова норма, според която транзитният трафик да минава задължително през първи клас пътища и магистрали и да не може да ползва алтернативни маршрути, които реално излизат безплатни по отношение на тол системата. Така щяла да се генерира реална печалба. 

Разбира се, не бе подминат и въпросът с работата на компанията, която изгради тол системата - австрийската "Капш". Както Клуб Z неколкократно е писал тя получи над 180 млн. лв. за играждането, и допълнителни 140 млн. лв. за оперативната дейност. Освен това има сериозни съмнения, че единствените две фирми - т.нар. доставчици на услуги, тоест посредниците при плащането, са подставени на "Капш", а те взимат 7% от таксите. 

Именно затова превозвачите днес поискаха премахването на посредниците и предаването на операциите в тол системата в ръцете  само и единствено на държавата. Самият Гроздан Караджов обяви в интервю за списанието Клуб Z, че е разпоредил проверка на дейността на "Капш" и на изграждането на системата, но все още няма резултати от нея. 

В крайна сметка е ясно, че противоборството ще продължи, но и че няма как тол системата да работи правилно и да изплаща ремонтите по пътищата с този обхват и с тези цени. Те са няколко пъти по-ниски дори от преките ни съседи на Запад и Север.